Dag 6 Villa Adriana Rondje Rome

28 juni 2019 - Tivoli, Italië

De dag begon voor mij weer vroeg. Het werd warm in de tent. Ik ben in de schaduw gaan zitten en wat foto's aan de vorige blogs toegevoegd. Erwin kwam er rond een uur of 9 uit en we hebben samen even rustig gezeten en ontbeten.

Het plan was om naar een aantal villa's te gaan met een belangrijke historie of mooie tuinen. We besloten te beginnen met Villa Adriana. We vertrokken rond 11 uur en het zou een uurtje rijden zijn. Het was nog best druk op de weg. We zaten een flinke tijd in langzaam rijdend verkeer. We namen de Ring om Rome heen en moesten ten noordoosten van Rome zijn. We zitten met de camping ten westen van Rome.

Het ging verder goed zonder incidenten en toen we bij de Villa aankwamen was het even zoeken naar een parkeerplaats. Het stond allemaal niet duidelijk aangegeven. We hebben de auto toen maar een eindje verderop in de straat geparkeerd en dat was het moment dat we ontdekte hoe warm het was... 40 graden gaf de temperatuur van de auto aan... shit... het was nog warmer dan in Ostia. Ik begon mijn bedenkingen te hebben of dit wel verstandig was. Gisteren ging het ook bijna verkeerd. Maar, we hadden al een uur gereden en het zou zonde zijn om dat voor niks te hebben gedaan.

Kaartjes gekocht en naar binnen gegaan. Er stonden veel bomen gelukkig... maar oh... wat was dit uitgestrekt... Maar mooi.

Dit was een landgoed die behoorde tot een van de pausen en kardinalen. De rijken hadden in deze omgeving dit soort landgoeden. Moet nog even het juiste verhaal vinden en hier opschrijven.

Dit landgoed stamt uit de 2de eeuw na Christus. Er is veel bewaard gebleven. Vooral het zwembad en de twee badhuizen zijn goed te zien. In de foto's kan je een beetje zien waar het om gaat. Het was echt wel mooi. Het enige probleem was de hitte... Ondanks alle bomen...

Ik kreeg het vrij snel weer moeilijk. En dat was ook wel te verwachten. Maar we hebben bijna alles weten te zien en we waren echt pas rond half 5 daar weg.

We gingen richting huis en namen weer de ring. Dit keer gingen we via de noord kant van Rome. Dat betekent dus dat we een rondje erom heen hebben gemaakt. Het was natuurlijk ondertussen spits en dat was te merken. Italianen houden zicht niet aan regels als het ze niet uitkomt. Ze rijden overal waar je ze niet verwacht. Het was verschrikkelijk en levensgevaarlijk als je het mij vraagt.

Uiteindelijk zijn we veilig en wel bij de camping aangekomen. We wilden wat bij de receptie vragen, maar het was daar zo druk dat we dat voor later bewaarden. Bij de tent hebben we even wat gezeten en bijgekomen van de dag. Het zwembad zou om 18.00 uur sluiten, maar net als met alles, houden ze zich niet aan hun eigen regels. Gelukkig maar in dit geval aangezien we nog even het water in wilden.

We hebben heerlijk tot 19.00 uur liggen poedelen en toen ging het bad echt dicht.

Ik heb even gedouched en daarna zijn we richting receptie gewandeld. We hebben daar afgerekend en mijn paspoort terug gekregen en zijn daarna naar het restaurant gelopen. Hier hebben we heerlijk gegeten. Ik had een meloen met ham als vooraf en een mixed grill als hoofdgerecht. Erwin had een pasta met champignons en als hoofdgerecht gesneden rundvlees met rucola en kaas. Het smaakte in elk geval erg goed. Wel hebben we het toetje overgeslagen. We waren vol en vonden het wel best zo.

Lekker terug gewandeld en een bakkie thee gezet. Ik zit dit nu te schijven en het is kwart over elf. Tijd om naar bed te gaan.

Morgen gaan we richting Napels. Het beloofd weer een warme dag te worden...