Dag 12 en 13 Heerlijk chillen... niks moet alles mag

4 juli 2019 - Rosa Marina, Italië

Deze twee dagen hebben we niet heel veel gedaan. Vooral lekker uitgerust van de vrij drukke schema en de warmte. Onze tent staat hier de hele dag in de schaduw dus dat is wel lekker.

Donderdag hebben we vooral bij de tent gezeten. In de ochtend hebben we een was gedaan... was wel nodig... en in de middag zijn we boodschappen gaan doen in Ostunia. Een stadje, dat de Witte stad heet, omdat de bebouwing in het oude stad allemaal wit zijn. Het was een mooie route dus dat het ruim een kwartier duurde, was helemaal niet zo erg.

Bij de supermarkt hebben we lekker inkopen kunnen doen. Onder andere wat fruit gehaald zoals druiven en meloen. Nu hadden we rustig de tijd om dat te eten. Toen we de supermarkt verlieten was er zowaar een wolk voor de zon... Dat was wonderlijk, want dat hadden we deze vakantie nog niet heel veel meegemaakt. Tot nu toe alleen maar blauwe luchten, soms wat heiing, maar eigenlijk nauwelijks een wolkje. We moesten natuurlijk wel meteen aan onze was denken... dat zul je net zien... het is de hele tijd droog en dan doe je eindelijk een keer de was en dan gaat het regenen... Maar gelukkig viel het allemaal mee. Het viel vooral ten noorden en in het binnenland. Wij hadden dus alleen een paar wolkjes.

's Avonds hebben we lekkere kipfilet en courgette op de gril klaar gemaakt met wat salade ernaast. Helemaal prima. De avond hebben we in alle rust doorgebracht.

Vrijdag was de zwemdag. Het was weer warm zoals de hele tijd al. Ik krijg steeds meldingen op mijn telefoon dat ik moet uitkijken want er is een hittegolf in Italie... Alsof ik dat nog niet door had...

We gingen lekker naar het strandje wat misschien 100 meter lopen is. We hadden onze stoelen meegenomen en plantte die tussen alle Italianen op het strand. Iedereen was duidelijk klaar voor een dag aan het strand... Van alles hadden ze meegenomen... parasols, stoelen, van gewone klapstoeltjes tot uitgebreide ligbedden en tafels... Echt van alles.

Het waaide lekker en er waren wat leuke golven. Ideaal om in af te koelen. Dus dat is het eerste wat we deden... Het water was lekker, niet zo warm als in het Carribisch gebied, maar ook niet zo koud als zwembaden vaak zijn. Helaas lag er wel veel dood zeewier in de golven hangen. Dat ging helemaal in mijn badkleding zitten. Maar goed, het was lekker.

We zijn er een paar keer in geweest. Erwin 1 keertje meer. Om half zeven zou de poort sluiten, dus we wilden voor die tijd er doorheen zijn. Anders moest je helemaal omlopen. En dat met die stoelen, daar had ik geen zin in. Veel mensen gingen ook weg.

We zijn meteen gaan douchen en we waren lekker opgefrist. Wel hier en daar wat verbrand, maar goed... voor een groot deel is het wel goed gegaan. We zijn rond 8 uur richting restaurant gelopen. Die leek nog niet open te zijn. We wachtten nog even en haalden wat uit de auto en toen konden we wel terecht. We hebben lekker gegeten. Vooral hebben we een cesar salad genomen die we gedeeld hebben. Als hoofdgerecht hadden we rundvlees reepjes met rucola en wat geraspte kaas. Erg lekker. We hadden er ook nog wat frietjes bij gevraagd. Kon het niet laten...

Tot een uur of 11 bij de tent gezeten en naar bed gegaan. Morgen gaan we naar Alberobello om naar de Trulli's te kijken. Ben benieuwd.

Even een observatie over de campings in Italie en de de Italianen zelf... Het valt me op dat zij veel sneller plezier hebben met simpele spellen. We hadden de stok laten vallen gezien in Rome... Nu was het op het strand "we kan er het verst zijn slipper uitgooien"... Nu vraag ik je... Ik geloof nooit dat Nederlanders daaraan mee zouden doen... tenzij ze een berg bier ophebben. Ook dansen is een enorme bezigheid hier. Zelfs kleine kinderen die net kunnen lopen kennen de camping dansjes al. Geweldig om te zien. En veel mensen doen mee met het dansen... man, vrouw, kind, van alles doet mee. Het mooie is dus dat de Italianen zich met de meest simpele dingen zicht prima kunnen vermaken en plezier kunnen hebben... zonder dat er een echte prijs tegenover staat.

Goed... tot zo ver mijn observatie...