Dag 11 Op naar de oostkust, in de hak van Italie

3 juli 2019 - Rosa Marina, Italië

We waren rond 7 uur wakker. We pakten tussen de thee, koffie en ontbijt de spullen in en braken de tent af. Wel redelijk rustig aan gedaan en om kwart voor 11 stonden we bij de receptie om af te rekenen.

Het eerste stukje van de reis gaat naar Matera en duurt ongeveer 2,5 uur. Het is fijn om Napels achter ons te laten. De route naar het oosten was eigenlijk heel mooi. Helaas was de route niet helemaal via de snelweg en er waren veel wegonderbrekingen. Maar, rond 14 uur waren we in Matera. Wat een mooi stadje is dat! Ze hebben woningen in de rotsen uitgehakt, holbewoning. We zijn niet helemaal naar het autenthieke deel gelopen... wel een beetje langs de randen. Het is echt heel sfeervol. Jammer dat we er niet meer tijd voor hadden. We zijn een aantal kerken binnen gegaan. Jeetje... wat pompeus allemaal. Het ziet er prachtig uit, en ik ben blij dat ze geen entree vroegen, want dat had ik schandalig gevonden... als je kerk er zo luxe en chic uitziet...

Het uur was zo voorbij voor we het er erg in hadden. Het parkeren ging per uur, dus we probeerden dat een beetje vol te maken... dus bleven we nog maar een uur. We hebben een ijssalon gevonden waar we ook even konden zitten... jee, wat was dat lekkere ijs. Ik had pistache, Nero chocolade en Yoghurt. Erwin had meloen, ananas met gember en rode wijn. Ik had was van de rodewijn ijs geproefd... echt smerig... het smaakte naar rode wijn... yuck.

We moesten nog even naar de wc en bij de parkeergarage stonden een aantal dixies... Ik vroeg me af hoe die zouden zijn... meestal smerig... Maar deze waren schoon!!! Ze roken zelfs fris! Wat een mazzel.

We waren klaar voor het laatste stukje van de reis. Het laatste anderhalf uur ging via een binnenweg. Italianen bellen graag onderweg met de telefoon in de hand. Dat ze dan 50 km/u rijden in plaats van 80 km/u, deert ze voor geen meter. De navigatie stuurde ons naar een verkeerde locatie... dus nog even opzoeken... Uiteindelijk toch goed terecht gekomen.

Bij de receptie de auto geplaatst en met een kereltje Michael genaamd gelopen naar de mogelijke standplaatsen. De tweede was wel ok. In elk geval groot genoeg. Heel veel keus was er niet, maar dit was prima. De zaken verder geregeld bij de receptie en met de auto naar de standplaats gereden... achter Michael op de fiets aan.

De standplaats was volledig in de schaduw. Dat was wel fijn en je hoorde de golven van de zee. Af en toe kon je de zee ook ruiken.

Helaas... weer een camping zonder wc papier.

We hebben de tent opgezet en ondertussen ging de zon al onder. Na even wat uitrusten zijn we wat rond gelopen. Ook even bij de zee gekeken en bij het winkeltje. Daar hebben we 2 salades gehaald om als avondeten te eten. Het was donker toen we bij de tent kwamen. Onze vaste standplaats buren hadden licht branden voor tien tenten.

Ik ben we na het eten nog wezen opfrissen, want ik voelde me toch erg zweterig van de warme dag... het was namelijk weer 42 graden in Matera... hoe doen we dat toch steeds...

Rond 12 uur zijn we naar bed gegaan. Gelukkig ging de takke herrie bij de activiteiten ook uit. Echt... de Italianen hebben geen smaak... steeds dezelfde eenzijdige Italiaanstalige nummers... Maar goed. Het is wat het is.

Morgen een dagje niets doen... nou ja... De was even doen en een winkel vinden waar we wat uitgebreidere boodschappen kunnen doen.