Dag 5 Romeins Ostia Antica

27 juni 2019 - Lido di Ostia, Italië

Als een blok geslapen. Rond half 8 opgestaan en rustig aan ontbeten en klaargemaakt.

We willen zo vroeg mogelijk in Ostia Antica zijn want het wordt een warme dag... nou... eigenlijk is dat het al... het was namelijk al 30 graden...

Het was nog vrij rustig toen we de kaartjes kochten en naar binnen gingen. We hadden een app die ons uitlegde wat we zagen. Het begon met de begraafplaats van de stad.

Daarna ging je de poort door en kwam je in de stad. We hebben alles zoveel mogelijk bekeken. Er is zo veel bewaard gebleven of gereconstrueerd. Vooral de mozaiek vloeren in de badhuizen en de marktplaats. Echt de detail en zo goed bewaard gebleven. Er waren zelfs woningen waar je doorheen kon lopen waar zelfs wat muurschilderingen bewaard zijn gebleven.

Het werd voor mij wel op gegeven moment te warm... ik raakte wat oververhit. We hoopte in de museum te kunnen afkoelen, maar helaas... geen airco... maar wel even uit de zon. Prachtige beelden die ze in deze stad gevonden hebben. We zijn weer op pad gegaan, maar ik hield het niet lang vol. Ik ben in de schaduw gaan zitten en Erwin is naar het fontijntje gegaan om de waterzak bij te vullen, want die hadden we ondertussen leeg gedronken.

Ik ben zelfs even gaan liggen. Er was ook een briesje... Dat deed me goed. Toen Erwin terug kwam wilde hij nog iets opzoeken wat hij op de kaart had gezien en ging weer even alleen op pad. Ik kon dan nog even verder bijkomen en ben weer gaan liggen. Toen Erwin terugkwam zijn we samen verder gegaan in een heel rustig tempo.

Je kon merken dat het nu het warmste tijd van de dag was. De schaduwen waren ook heel klein geworden. Ik vond het nu best zwaar, maar ik wilde wel de belangrijkste dingen nog zien, zoals die twee woningen waar je doorheen kon lopen. Echt schitterend.

Het was tegen tweeen dat we klaar waren en alles hadden gezien. We besloten meteen naar de supermarkt te gaan zodat we niet er nog een keer uit hoefden. Het was een beetje uit de route, maar het was een wat grotere supermarkt. En oh... wat waren die wegen slecht... zo niet slechter dan die van de dag daarvoor. Maar goed, we zijn weer veilig en wel bij de camping aangekomen en zijn eerst wat thee en een taartje gaan eten.

Om toch verder af te koelen zijn we in het zwembad gegaan. Het was nog steeds zo warm. Na weer een uur poedelen, zijn we begonnen met het eten. Heerlijk relaxed. Het muziek ging rond half acht uit van de bar. Heerlijk rust... of nou ja... bijna... er staat nu een briesje en dat heeft ervoor gezorgd dat de vliegtuigen naar Rome een andere aanvliegroute hebben dan gisteren. Dus dat zorgt voor meer herrie. Dat mag echter de pret niet drukken, want we kunnen in elk geval onze eigen muziek horen. Wel hoor je de muziek bij de receptie er een beetje doorheen. Het is nu 10 uur en we gaan kijken hoe de route naar de villas er morgen uit gaat zien.