Dagje ovens en kraters in Death Valley

28 december 2018 - Pahrump, Nevada, Verenigde Staten

Rond 7 uur opgestaan en rond half acht wilden we ontbijten. Het zou om 7 am open zijn, maar toen we om half acht aankwamen waren ze nog dicht. Je zag ze wel alles klaar zetten, maar ze deden de deuren nog niet open. Het was ook koud buiten want het was die nacht -3 geweest wat kouder aanvoelde door de wind.

We besloten een cinnemon roll te nemen als ontbijt en dan helaas een warme kop thee of koffie te laten voor wat het is. We dachten eerst buiten in het zonnetje te eten, maar door de wind was het toch net wat te fris. En dan te bedenken dat er veel mensen in een tentje daar zitten... brrrr... We zijn naar binnen gegaan om daar het broodje te eten.

Nog even wat getankt en de sleutel ingeleverd en we gingen op weg. We twijfelden of we nou wel of niet naar de Charcoal Kilns zouden gaan of niet. Het was toch een flink stuk rijden op soms slecht wegdek of grind. Er was ook een road closure aangekondigd, maar we wisten niet waar die was. We namen de gok dus met het risico het hele stuk terug te moeten rijden.

Gelukkig ging het helemaal goed. Het was echt een prachtige route. Het werd ook steeds kouder. Eenmaal aangekomen bij de Kilns was het -5 graden celcius. We hadden de sjaals en handschoenen uit de koffers gepakt en de warme Noorse trui/jas en dat was dus geen overbodige luxe geweest. We hadden het allemaal nodig. De wind was oo daar nog steeds heel erg guur.

Ik vond eigenlijk dat er nog verrassend veel auto's stonden. Ook lag er overal ijs en sneeuw. We hebben er een half uurtje doorgebracht en vervolgden onze weg weer terug richting Stovepipe Wells. Ook dit was weer een mooie route. Mooie witte bergtoppen in de achtergrond.

Nog even een keer getankt. We wilden daar een warme lunch of iets warms te drinken nemen, maar het was om 11 uur nog niet open voor de lunch. We besloten een reep te nemen en gewoon door te rijden naar de Ubehebe Crater te rijden. Dat was nog een flink stuk. Gelukkig was het die kant op redelijk rustig. Toch stonden er veel auto's op de parkeerplaats toen we daar aankwamen. We hebben Eric's "creatief parkeren" toegepast. Later zagen we dat anderen ons na hadden gedaan...

Een trail ging langs de rand van de krater. Onderweg zou je ook nog de kleine Hebe tegenkomen. Het was een prachtige wandeling van ongeveer 2,5 km en een hoogteverschil van 150 meter. Als je wilde kon je ook nog de krater in wandelen en dat zou een hoogteverschil van 185 m zijn... en nog heel steil ook. Daar hadden we geen zin in en we wilden nog andere dingen zien... we moesten ten slotte nog een flink stuk terug rijden.

De volgende stop zou Saltcreek interpretive trail zijn, maar die was afgesloten. We zijn doorgereden naar de Harmony Borex Works. Ergens onderweg naar de Borex Works zagen we veel auto's langs de kant staan en mensen naar de witte vlakte lopen. Als echte kudde dieren hebben wij dat ook gedaan. Het was niet heel bijzonder. Er stroomde wel een beetje water. Geen idee of dat vaak voorkomt, maar goed... het was op zich wel mooi.

De energie begon nu een beetje op te raken. We hadden nog 1 stop gemaakt bij de Zabriski Point. Wat een drukte... Iedereen klauterde als apen overal overheen. HEt was lastig een foto te kunnen nemen zonder mensen. De zon was langzaam aan onde aan het gaan, en we keken tegen de zon in. Foto's maken was daardoor lastig.

Het werd tijd om ons hotel op te zoeken in Pahrump. Het is een Best Western. Prima hotel.

De kamer was best groot. We hebben eerst even een bakkie thee en koffie gedronken en zijn daarna naar het restaurant gegaan dat bij het hotel zit. Geen zin eigenlijk om uitgebreid te eten... wilde eigenlijk een sub, maar had geen zin om daar nog voor te rijden. Zodoende gewoon het restaurant van het hotel waar we heen konden lopen.

Als starter hadden we weer een chicken tender en als hoofdgerecht had ik spaghetti met meatballs en Erwin een burger. Het was prima eten.

Lekker in het hotelkamer even gedoucht, want het haar was net touw door al het zand van de vorige dag. Daarna weer wat thee en koffie gedronken en de Top2000 opgezet. Lekker luieren.

Morgen de laatste dag in Death Valley en vervolgens door naar Las Vegas. We moeten een kijken of we nog via Red Rock Canyon gaan. Het hangt er vanaf hoe lang we nog in Death Valley zullen zijn.