Dag 1 Op weg naar Chania op Kreta met detour

5 mei 2019 - Platanias, Griekenland

Schiphol

Om 2.30u ging de wekker. Na een onrustige amper 5 uur slaap zijn we opgestaan om ons aan te kleden, beestjes het laatste eten te geven en op weg te gaan richting vliegveld. Dat ging gelukkig allemaal voorspoedig. Het was eigenlijk al vrij druk op het vliegveld en het was pas half 4 in de ochtend.

Het duurde even voor VIP Valet onze auto ophaalde. Ik ging vast met de koffers richting balie wat aan de andere kant van het aankomst hal zat. Dus ik ging naar balie 5. Ik was er net toen Erwin ook aan kwam rennen. We waren redelijk snel aan de beurt. We hadden een rugzak en een rolkoffertje als handbagage en 1 koffer voor in het ruim. Ze vroeg we of het rolkoffertje ook in het ruim wilde. Dat was prima, want er zaten voornamelijk schoenen in. Als zij het vragen dan is het gratis. Toch grappig hoe dat werkt. Maar goed... Het scheelde ons weer een bagagestuk meezeulen.

Zoals we tegenwoordig altijd doen, gaan we eerst thee halen op weg naar de gate C5, in dit geval, bij de Starbucks. We hadden zelf wat krentenbollen bij ons als ontbijt. We zaten daar tot een uur of 5 en zijn toen naar de gate gelopen. Eerst natuurlijk nog een laatste wc bezoek.

Dag 1 Schiphol

We waren een van de laatsten die in de rij stonden en het ging allemaal redelijk vlot. We zaten in een rij van 3 en er kwam nietmand bijzitten. Dat was wel lekker. Ik zat bij het raam en Erwin schoof op naar het gangpad. Het waren vrij krappe stoelen... ook voor hem dus dat was wel prettig. Ook de beenruimte was vrij beperkt. Maar goed... Het zou een korte vlucht zijn dus dat overleven we wel.

Dag 1 In vliegtuig

De vlucht en vliegveld Heraklion

De vlucht was verder prima. Zou 3,5 uur duren en we zouden rond 10.00 uur in Chania landen. Ik heb wat geslapen en gelezen. Erwin heeft vooral geslapen.

Bij het begin van het landen werd al omgeroepen dan het hard waaide en dat ze zouden proberen te landen. We zagen het vliegveld liggen... ook zagen we donkere wolken... Het was misschien wel warm, maar zeker niet zonnig...

Dag 1 Regen en wind in Chania

Even later werd er omgeroepen dan we toch gingen uitwijken naar het vliegveld in Heraklion vanwege de harde wind. De piloot probeerde het nog uit te leggen... iets met hoeveel knopen de wind nu was en wat het vliegtuig aankon. Ze wilden in elk geval de landing niet eens proberen omdat het te veel risico was. Nou... daar kan ik wel in komen.

We weken dus uit naar Heraklion. Dat was een kwartiertje verder vliegen. Ze vertelden ons nog wel dat ze vevoer zouden regelen naar Chania, maar hoe en wat, zouden we nog horen. Het landen in Heraklion was wat hobbelig. Er was duidelijk best wat turbulentie, maar de landing zelf ging in verhouding nog redelijk soepel.

Met een trapje uit het vliegtuig en in een bus naar het vliegveldgebouw gebracht. Het zag er allemaal oud uit. We waren niet echt onder de indruk. We stonden vrij snel bij de bagageband en onze vlucht stond ook op het scherm. Helaas voor ons werden er eerst 2 Duitse vluchten gelost. We hebben al met al zo'n 1,5 uur op onze bagage moeten wachten.

Dag 1 Vliegveld Heraklion

Toen we die eenmaal hadden, was het wachten op vervoer. Eerst moetsen we met z'n allen hier wachten... dan weer daar... dan weer buiten... Na een half uur werd duidelijk welke bus we inkonden. Mijn hemel wat een puinzooi. Maar het was ook wel een soort van gezellig. Gelukkig hebben we ook allemaal de kudde gedrag instinct, waardoor je de meute volgt zonder dat je weet waar je heengaat en of dat het juiste is.

De busreis

De bus was warm. We hadden niet heel veel beenruimte. De bus zat ook tjokvol. Er was wel airco, maar die werd niet optimaal gebruikt. Op zich was het uitzicht tijdends de route wel mooi. Je zag de kust en de bergen. Toch hebben we voor een deel van de route onze ogen nog even dicht gedaan. We waren best gaar en we waren nog geen eens bij de accommodatie. Een aantal mensen hadden een auto gehuurd vanuit Heraklion. Wij hadden dat ook overwogen, maar dat was toch niet makkelijk en we hadden geen zin om de reis ingewikkelder te maken dan nodig. We hadden namelijk wel weer met Hertz te dealen.

Dag 1 Vliegveld Chania

Ergens halverwege was er iemand de naar de wc moest of zo... we stopten even een paar minuutjes en gingen weer verder. Toen ging een wat oudere dame die duidelijk een rookster was naar de buschauffeur om te vragen of zij er ook op een bepaalde locatie eruit mocht. Ik had dat al zien aankomen. Haar argument was dat ze anders weer een half uur terug moest rijden vanaf Chania... Beetje kul natuurlijk, want wij waren met z'n allen 2 uur terug aan het rijden, maar ze kreeg het toch voor elkaar. Zij en haar dochter mochten op gegeven moment op de snelweg uitstappen. We hadden nog een half uur te gaan. Het laatste stuk was op het schiereiland waar het vliegveld was. Poeh... wat waren we blij toen we eindelijk op het vliegveld aankwamen. Sowieso frisse lucht... lekker briesje... We wachtten tot onze koffers eruit waren... als laatste natuurlijk... en gingen naar de Hertz balie... shit... het was druk!!!

Autohuur en Accommodatie... eind in zicht

We hebben nog ruim een half uur moeten wachten tot we aan de beurt waren voor de autohuur. Bij ons ging het gelukkig relatief snel. We gingen naar buiten om de auto te zoeken en te checken of er geen beschadigingen waren. Gelukkig was dat niet het geval... of in elk geval niet ernstig.

Het rijden ging prima. Ik had mijn MagicEarth navigatie aan op mijn telefoon en die wees ons keurig de weg. Het is altijd weer even wennen aan het rijden in een nieuw land. Er is een snelweg... soort van, maar kennelijk is het toegestaan om half op de vluchtstrook te rijden. Je weet niet of je wel of niet kan inhalen. Maar goed... het is altijd even wennen... ook de borden lezen en zo. Griekse tekens kunnen we niet zo goed lezen.

Eindelijk bij de accommodatie aangekomen...

De medewerkers waren zeer vriendelijk, maar nog wel een beetje stuntelig. Hun Engels was ook niet altijd even goed. Het was ook niet duidelijk wat het verschil nu was tussen de All Inclusive Gold/Premium en de gewone All Inclusive. We hadden natuurlijk bepaalde verwachtingen die we via SunWeb gekregen hadden, maar wij moesten het hun vertellen... beetje klungelig. Ze blijken ook pas vanaf 1 mei open te zijn voor dit seizoen, dus dan kan het misschien wel verklaren.

We werden ook even gebeld door SunWeb, dat de bijeenkomst van vanavond die door zou gaan. SunWeb heeft alles duidelijk veel beter voor elkaar dan Transavia. Dat laatste heeft misschien wel de bus geregeld, maar dat was dan ook alles. Het begeleiden naar de bus en alles is door SunWeb geregeld. Anders hadden we er waarschijnlijk nog gestaan.

Eindelijk in onze kamer zagen we een heerlijke schaal met fruit staan. De koelkast zat vol met drinken. We hebben gelijk wat genomen, want we waren uitgedroogd. In de vliegtuig hadden we niets genomen omdat we aan het slapen waren... en op het vliegveld was het zo onzeker allemaal... we zagen trouwens ook geen winkeltjes of zo... In de bus was ook niets en op het vliegveld in Chania ook niet. Het werd afgeraden het water uit de kraan te drinken, dus... we hadden toch best wel wat dorst.

Na even bijkomen zijn we op verkenning uit gegaan. Waar is alles. We zagen mensen in het zwembad zwemmen, maar we hadden begrepen dat het water koud is. Brrr... We hebben even bij de poolbar gezeten. Ze hadden een paar kleine hapjes die we uitgeprobeerd hadden. Het drinken laat helaas wat te wensen over. Ik was in de veronderstelling dat als je een Premium All Inclusive had, dat je ook niet locale dranken kon krijgen, maar dat was helaas niet het geval... alleen voor de sterke dranken zoals whisky. Ook de bier dus niet... en dat was verrassend want bij SunWeb stond dat er namelijk wel. Het was ook een van de redenen van het nemen van een Premium All Inclusive. Maar goed, het is wat het is.

We hadden ook even de behoefte om de benen te strekken, dus we gingen even naar het strand lopen. We kwamen een klein zwart katertje tegen... nog niet zo oud. Zo'n schatje en was zo lief aan het mauwen. Hij liep ook best een stuk met ons mee.

Dag 1 Strand Solimar Aquamarine

Het strand was niet echt super mooi of zo. Ik denk dat ze nog volop bezig zijn met de schoonmaak van alles wat er in de winter op het strand is aangespoeld op te ruimen. Het stukje met de parasollen en ligbedden was wel netjes. We hebben 2 ligbedden opengeklapt en zijn heerlijk in het zonnetje gaan liggen. Je hoorde de zee... het was echt heel relaxt en rustgevend. Het begon wel wat af te koelen. Ik denk dat we er een half uurtje gezeten hebben toen we weer terug gingen naar de kamer.

Rond 7 uur zijn we gaan eten. Het was een buffet restaurant, maar het eten was vers en heel divers. We hebben best lekker gegeten.

Erwin kreeg wat last vna zijn maag dus we zijn weer naar de kamer gegaan en hebben daar de rest van de avond lekker gezeten. Erwin heeft voetbal af gekeken en ik heb wat gelezen. Rond een uur of 9 zijn we op bed gaan liggen met een kopje thee/koffie en met muziek van de tv en rond 10 uur hebben we het licht uitgedaan. Ik viel als een blok in slaap.

Geen idee wat we morgen gaan doen. Ik gok gewoon rustig aan en in de ochtend kijken we wel waar of we heen gaan in de middag.