Op weg naar Dubai in stijl

6 november 2019 - Dubai, Verenigde Arabische Emiraten

Het is dinsdag en laat in de avond vertrekt onze vlucht naar de Verenigde Arabische Emiraten. Voordat het zover is moet er eerst nog een dag gewerkt worden. Erwin zit nog een halve dag in Amsterdam op een congres en ik heb nog wat belangrijke zaken af te maken zodat anderen verder kunnen in mijn afwezigheid. Toch doe je stiekempjes tussendoor nog van alles en nog wat om ons klaar te maken voor de reis.

Precies om 18.15 uur staat de taxi van Emirates voor de deur. We reizen dit keer in stijl, want we hebben Business Class geboekt. Was altijd al een wens van mij en bestemming Dubai lijkt er perfect voor. Het is een nette taxi en erg comfortabel. De chauffeur is gezellig en spraakzaam. Hij kon ons ook het een en ander vertellen over hoe en wat we konden verwachten en waar we moesten zijn op Schiphol en Dubai. Terwijl hij er zelf nooit is geweest.

Het was leuk om een keer bij de Priority Business Class in te checken. De lounge was op een wat ongelukkige plek ten opzichte van de pier waar we moesten boarden. Het was ook een gecombineerde lounge en dus ontzettend druk. We waren hier met Iceland Air ook al een keer geweest en we waren toen en nu niet heel onder de indruk. Maar goed, we hadden een lichte avondmaal om wat ruimte over te laten voor straks in het vliegtuig.

Omdat het nog 20 lopen zou zijn naar Gate G9 vertrokken we op tijd. Het begon al wat stiller te worden op de luchthaven. Winkels gingen om 9 uur kennelijk dicht. Het was weer leuk om in de priority rij te mogen staan alleen moesten we wat langer wachten met z'n allen omdat er iets met het stoelensysteem mis wat omdat mensen hun stoel wilden wisselen of zo. Het was niet helemaal duidelijk maar het duurde even voor het systeem weer helemaal in orde was en we echt konden boarden.

We mochten een aparte slurf gebruiken die naar de bovenverdieping ging en we zochten onze plek 23 c en d in het midden. Wat een ruimte... heerlijk. Helaas waren de stoelriemen duidelijk voor hele dunne mensen gemaakt, want ik kreeg hem niet dicht en bij Erwin zat het ook wat strakker dan anders. Ik heb een extensie gevraagd en poeh... wat een verademing dat is... In plaats van helemaal ingesnoerd te zitten had ik alle ruimte van de wereld... zelfs in mijn stoelriem. We kregen al een drankje nog voor we de lucht in gingen... wat een luxe.

Ze hadden kennelijk camera's op 3 lokaties van het vliegtuig geplaatst en dus je kon het stijgen bekijken alsof je op de staart van het vliegtuig zat. Echt gaaf.

We vertrokken iets later dan gepland rond 22.15 uur. Het was donker buiten natuurlijk dus zodra we in de lucht waren zagen we niet veel meer op het scherm.

Weer werden er drankjes geserveerd, maar nu voor het avondeten. Je moet ook bedenken dat je een kleine minibar tot je beschikking hebt. Echt leuk. Ook is er naast je ruimte om spullen neer te leggen zonder dat het je in je vrijheid belemmerd door tafeltjes die naar beneden geklapt zijn.

Vooraf hadden we een salade met soep en wat broodjes. Heerlijk verse warme broodtjes met boter. Het hoofdgerecht was eendfilet met een saucijsje en pompoenpuree. Ook weer erg lekker. Als toetje had ik Caramelcake met chocolade en Erwin had vers fruit. We zaten ondertussen tjokvol. We hadden ondertussen al 3 uur van de vlucht erop zitten of zo. Hoog tijd om de bedden uit te proberen. Ze kwamen langs om matrasjes uit te delen en met een druk op de knop werd je stoel een heerlijke bed met matras, kussen en dekentje. Ik heb best lekker geslapen alleen veel te kort natuurlijk. Volgens mij hebben we het ontbijt gemist, maar we zaten nog best vol, dus dat was niet zo heel erg. Helaas hebben we ook geen gebruik kunnen maken van de Lounge aan boord. Misschien dan maar op de terugweg.

We landden vrij snel daarna. Dat ging iets minder soepel. Er vloog van alles naar voren. Het leek ook of ze iets minder goed van alles checkten op veiligheid. Maar dat zal wel schijn zijn.

Het uitstappen ging vlot en maar we wisten niet dat we zelfs een trein moesten nemen om bij de douane te komen. Het was een flink stuk lopen en dan de trein. Vervolgens was het even wachten in de rij bij de douane. Bij de incheckbalie in Nederland was me gezegd dat ik naar immigratie moest om een visum te halen. Dat was echt helemaal niet nodig. Ik kreeg een stempel in mij paspoort en dat was het.

Toen begon de tocht naar de bagageband. We waren er kennelijk sneller doorheen dan de borden bij konden houden dus... moesten we zelf op zoek gaan. Onze bagage kwam er als eerste vanaf dus ook dat ging heel vlot. Voor we het wisten waren we op zoek naar Tui. Daar moesten we een enveloppe in ontvangst nemen. Natuurlijk was dat helemaal aan de andere kant van waar we moesten wezen voor de Emirate Business Class taxi. Dus wij weer helemaal terug lopen en daar stond een taxi op ons te wachten.

In tegenstelling tot de Nederlandse chauffeur was deze echt niet spraakzaam. Hij heeft geen woord gezegd.

Binnen 10 minuten waren we bij het hotel. Daar werden we gauw naar binnen gestuurd (het was erg warm) en ze wilden er niets van weten dat we zelf de koffers mee zouden nemen. Dus wij naar binnen om in te checken. Dat ging allemaal heel vlot. Ze waren allemaal heel vriendelijk. Er was zelfs een maaltijd toegevoegd aan onze reservering. We hadden de Club boeking gedaan waar ontbijt en wat andere extra's zoals alcoholische drankjes en wat lichte hapjes in de avond. Nu zat er dus ook gewoon avondeten bij. Dat was wel fijn, want dan hoefden we niet al meteen op zoek te gaan. We waren ondertussen best moe. Erwin voelde zich ook niet zo lekker. We moesten ongeveer een uur wachten op de bijeenkomst van Tui die om 10.15 uur begon. Maar we kregen de sleutel van de kamer gelukkig een half uur of zo daarvoor. We hoefden dus niet heel lang te wachten tot de kamer vrij en schoon was. We gingen tegelijk met onze koffers naar boven. Die man haalde de bagage naar binnen en vertelde waar alles van de kamer was en hoe dingen werkte. Was soms ook wel nodig.

Eindelijk in onze kamer. Kerel was weg en even liggen. We hebben dat even gedaan en zijn toen weer naar beneden gegaan voor die meeting. Het stelde niet zo veel voor en ze vertelde niet veel nieuws. Daarna zijn we weer naar boven gegaan om toch even te slapen. Drie uur slapen is dan echt te kort.

Nadat we wakker waren zijn we het hotel wat gaan verkennen. Kijken waar alles was en hoe het zwembad eruit zag en zo. Het zag er erg aantrekkelijk uit. Dus we besloten er maar meteen gebruik van te maken. Naar boven gegaan om ons om te kleden en weer naar beneden. Heerlijk water... zeker niet koud. Lekker opgedroogd op de ligbedden... ok daar hebben we weer een uurtje of zo geslapen en waren zo lekker opgedroogd.

Tijd om weer naar boven te gaan om om te kleden en klaar te maken voor het eten. We stonden er kom klokslag zes uur. We hadden ondertussen wel trek gekregen. We kregen kaartjes mee als bewijs dat alcohol bij ons inbegrepen was. Het voelde alsof we op handen werden gedragen. Als ik iets van bestek of servet liet vallen waren ze er als de kippen bij en vervingen ze het direkt.

We hadden goed gegeten. Boven zijn we even gaan uitbuiken en in bed gaan liggen. Op CNN  zagen we nog de toestanden van Schiphol en een vals alarm bij een mogelijke kaping en daarna zijn we naar Vantage Point gaan kijken. Interessante film wat steeds vanuit een andere perspectief werd laten zien.

Daarna zijn we rond 12uur gaan slapen. Het was wel een hard bed, maar was te moe om me er druk om te maken.

Morgen gaan we het ook nog een dagje rustig aan doen en misschien naar de Wafi Mall lopen. Ook om een beetje feeling te krijgen met de stad en land.

Ben benieuwd.