Dag 1 Reis naar Italiaanse enclave Campione

23 juni 2019 - Lugano, Zwitserland

We mogen weer!!!

Na afgelopen dagen druk in de weer te zijn geweest om alles klaar te maken voor de vakantie, is het vandaag zover. De auto was gisteren al ingepakt en vanochtend om 5 uur opgestaan om op tijd weg te zijn. Geen idee wat we met de tijd gedaan hebben, maar we vertrokken pas om half 7.

Het was lekker rustig op de weg. Wat een genot!!! We waren zo in Duitsland. We konden eigenlijk prima doorrijden. Af en toe was er een snelheidsbeperking door wegwerkzaamheden, maar doordat het zo rustig was, zorgde dat niet voor files. Bij tegemoet komend verkeer daarentegen, zag ik wel een aantal files. Maar goed, daar hadden wij geen last van.

Erwin begon de hectiek van de afgelopen weken tot aan gisteren toe te voelen. Voor het eerst in al onze reizen gaf hij aan dat hij moe was en even wilde stoppen om wakker te worden. Geen probleem natuurlijk. We konden gelijk even naar de wc... vieze wc's... wel met wc papier... dat dan weer wel. Alles was van metaal... voelt op een of ander manier minder prettig dan porcelein...

Nog even wat gedronken en weer verder. Het was trouwens wel druk bij de parkeerplaats... vrachtwagens mogen niet rijden op zondag. Dat was ook wel prettig op de weg... minder langzaam verkeer.

Het rijden ging vlot. We kwamen er achter dat de navigatie van Erwin's auto alleen de EU erin had staan... Aangezien we naar een grensplaats in Zwitserland wilden... vormde dit een probleem... hij stuurde ons via Frankrijk naar de zuidkant van Zwitserland...

We hebben de Magic Earth navigatie maar aangezet. Die gaf in elk geval de juiste route... al had hij wat moeite met de GPS verbinding... aangezien het steeds dacht dat we op een paralelweg zaten... Ook daardoor werd de route die berekend werd steeds langer... en wisselde hij steeds tussen de snelle en alternatieve route ... dat scheelde ongeveer uur. We bleven stug doorrijden en het ging uiteindelijk allemaal prima.

Vlak voor de grens met Zwitserland zijn we nog even gaan tanken en de vignet op de ruit plakken. Ook nog even gepoogd de voorruit schoon te maken, maar dat lukte niet helemaal. Dat ding was enigszins kapot.

Het blijft prachtig rijden in Zwitserland door de bergen. De tunnels zijn wat irritant, maar je kan kennelijk niet het ene hebben zonder de ander. De Gotthard tunnel was relatief rustig. We hoefden nauwelijks te wachten voor de stoplichten.

Dus... voor we het wisten waren we om kwart over drie bij het hotel. Helaas hadden ze niet de kamer de we de vorige keer hadden, dus hebben we een wat ruimere genomen met een balkonnetje.

Na  wat spulletjes mee naar boven te hebben genomen, hebben we wat gedronken en zijn we ons om gaan kleden om te gaan zwemmen.

Heerlijk verkoelend... het was namelijk 30 graden. Na wat opdrogen ben ik weer naar boven gegaan. Erwin lag lekker te slapen op de ligstoelen.

Om half zeven heb ik hem wakker gemaakt om klaar te maken voor het eten. Ik wilde vroeg eten zodat we de avond lekker rustig aan konden doen. We hebben simpel gegeten. Ik een kipsalade en Erwin een entrecote. We hadden wel trek in een toetje... Die was super lekker... het halve bol gevuld met ijs en cake. Erg lekker... chocolade... hehehe...

Na wat uitbuiken, zijn we even gaan wandelen. Niet heel ver... even naar de fontein om de hoek op de grens van de enclave. Helaas ziet het ding er wat vervallen uit als je dichtbij komt. We liepen een stukje door en zagen een klein kerkje... Het zag er mooi uit. Er zat zoals bijna altijd een kerkhof bij... die nog steeds in gebuik is. Mijn hemel... daar zitten een stel rijke stinkers bij als je naar de enorme mausoleums zien en familiegraven. Helaas zagen we ook een aantal kleine graven van kinderen of babies. Het zag er wel allemaal mooi uit. Zeer indrukwekkend. We hebben er een tijdje rondgelopen.

Ze zijn het kerkje aan het opknappen. Er waren allerlei wandschilderingen die ze in ere probeerden te herstellen.

Nu zitten we lekker op onze kamer... terwijl er iemand duidelijk onze kamer probeert binnen te komen. Duidelijk de verkeerde kamer. We zijn beide moe dus we gaan het niet laat maken.

Morgen gaan we naar de eerste camping in Siena, waar we vorig jaar geeindigd zijn.

Daar beginnen we onze rondreis door Italie.